Advert
YUSUF’UN ÜÇ GÖMLEĞİ
Nevzat ÜLGER

YUSUF’UN ÜÇ GÖMLEĞİ

Bu içerik 1286 kez okundu.

 “Galat-ı meşhur lügat-ı fasihten evladır.”

        

         Hazreti Yusuf kıssası ders ve ibretlerle dolu olması nedeniyle ülkemizde de dünyanın birçok ülkesinde de şairlere ilham kaynağı olmuş, adına şiirler yazılmış, konusunun çekiciliği ve vahyi kaynaklı oluşu nedeniyle de hakkında romanlar yazılmıştır.

         Kıssa. ana çizgileri ile aynı kalmış ama teferruatta epeyce sanatkarane süslemelerle her kesimden insanın dikkatini çekecek bir şekle getirilmiştir.

         Kıssanın içerisinde birçok ibret levhası var: Önce evlat sevgisi, kıskançlık ve intikam, sonra kölelik, nefsi arzular, haramdan kaçınma, ahlak ve iftira, daha sonra da zindan, eğitim, rüya, sabır, aklanma, ülke yönetimi, ekonomi, pişmanlık, bağışlama, aile bilinci, baba sevgisi, göç, yeni yerleşim yeri ve Hz. Yusuf dönemindeki Mısır Kralının “Firavun olarak değil, “melik olarak anılması gibi bir dizi konu “Yusuf Kıssası”nın kilometre taşlarıdır. Bu kilometre taşlarının hepsiyle de ilgili olan esas figür “GÖMLEK” metaforudur. Buna aslında “üç gömlek kıssası” da diyebiliriz.

         Her gömlek Hz. Yusuf kıssasının bir evresine işaret etmektedir.

         Birinci gömlek bir hayvan kanıyla kirletilmiş ve kıskanç insanları yalan söyleten kanlı gömlek safhasıdır ki, bu Yusuf’un çocukluk dönemini anlatır. Dost bildiğimiz insanların hikayesidir bu safha aslında. O insanlar bizi tehlikenin ve günah tuzaklarının önüne atan dost bildiğimiz insanlardır. Gerekçeleri de alışılmış bir cümledir; “bir defa ile bir şey olmaz” veya “aşırıya gitmemek kaydıyla bir şey olmaz” aldatmacasıdır. Kanlı gömlek Hz. Yusuf’un mağdur ve mazlum olmasını anlatır bize. Kıskançlık ve intikam duygularının insan(lar)a neler yaptıracağını hikaye eder.Birinci gömleği dost ve kardeş olan insanlar zorla Yusuf’un üzerinden çıkarmışlardır.

         İkinci gömlek, arkadan yırtılan gömlektir. Bu ikinci gömlek de birincide olduğu gibi zorla yırtılmış ve Yusuf’un sırtından çıkarılmıştır. Kıssadaki Yusuf’un köle olarak bulunduğu saray aslında insanlığın dünyasıdır. Bir tarafta güçlüler ve zorbalar, diğer tarafta güçsüzler ve zayıflar bulunmaktadır. Güçlüler her istediklerini, istedikleri zaman, istedikleri kimseye yaptıracaklarına inanmaktadırlar. Aslında iki konu her çağda insanların önüne pazarlar kurularak sergileniyor. Biri şirk, diğeri cinsellik. Ahtapotun kolları ikiden fazla, kaçmak özellik ister. Yusuf kaçabilenlerden. Bu fasıl aslında iktidar sahiplerinin kural tanımakta pek de istekli olmadıklarını anlatır. İktidar sahibi olmak biraz da muktedir olmak olarak anlaşılmıyor mu?

         Üçüncü gömlek, şefkat, muhabbet, affetme, iktidar ve olumlu kullanılan iktidarı anlatır. Bu gömlek Hz. Yusuf’un sırtından çıkarılmaz, aksine bu gömlek içindeki Yusuf, iyi kullanılan iktidarla ülkelerin yönetiminde neler yapabileceklerini ispatlar. İyi bir ekonomi yönetiminin ülkelerin kalkınmasında ve geri giden dünya dengelerinin aksine insanlarının mutluluğunu nasıl sağlayacağını göstermektedir.  Bu üçüncü gömlek nice “görmeyen gözleri” açacak, nice acılara son verecektir. “Yusuf kokulu” gömlek adeta mutluluk dağıtma, hem yakın çevre hem yoksul kitle adil yönetim sayesinde mutluluk tabloları çizmektedirler.

         Nitekim gömleği koklayan Hz. Yakub’un görmeyen gözleri açılacak, Mısır’a göç ederek artık bu tarihten sonra “İsrail Oğulları” olarak anılacaklardır. Çünkü Yakup Peygamberin lakabı ya da diğer bir ismi de “İsrail” idi.

         Kuranı kerim bu olayı anlatırken Hz. Yusuf’un dönemindeki Mısır Kralından, “Firavun” diye değil, “melik” diye bahseder. İnanç, insanı insan eder, belki de sultan eder.

         Bu üç gömlek hikayesine toplu olarak “Yusuf Kıssası” deniyor. Bazı ülkelerde “Yusuf ile Züleyha” olarak ve manzum tarzında anlatılıyor. Şairler bu kıssa ile ilgili ne kadar çok şiirler yazdılar ve halen de yazmaya devam ediyorlar.

         Ancak bu kıssa ile ilgili çokça edebi ve edepli yazılar ve kitaplar yazıldığı gibi edebi fakat edep dışı eserler de yapılmıştır. Dünyanın kanunu bu ne yaparsınız? Her zaman kutuplar çifttir; bir tarafta pozitif kutup, bir tarafta da negatif kutup hep olagelmiştir bu güne kadar, değişeceği de yok. Dileğimiz; “Yusuf gibi” insanların çoğalmasıdır.

         “Yusuf’un Üç Gömleği” isimli bir de Abdullah Yıldız’ın bir kitabı var. Abdullah Yıldız güncel olayları bu kıssa ile ilişkilendirerek günümüzü tahlil ediyor. Okunmaya değer bir eser. Kitap hacimli değil ancak muhtevalı.

                                                                                      NEVZAT ÜLGER

DİĞER YAZILAR
Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
AĞAR: TERÖR ÖRGÜTLERİNİ LANETLİYORUM
AĞAR: TERÖR ÖRGÜTLERİNİ LANETLİYORUM
CİP MESİRE ALANI İLGİ ODAĞI!
CİP MESİRE ALANI İLGİ ODAĞI!