Advert
PEYGAMBERE İTAAT AYETLERİ BAĞLAMINDA SÜNNETİN HÜCCET OLUŞUNUN İSPATI
Halit POLAT

PEYGAMBERE İTAAT AYETLERİ BAĞLAMINDA SÜNNETİN HÜCCET OLUŞUNUN İSPATI

Bu içerik 274 kez okundu.

Kur’an ayetlerinde Resulullah’a (s.a.v) iman edilmesi çeşitli şekillerde geçmektedir. Allah, resule iman etme emrini kendine iman etmeyle birlikte zikretmiş ve şöyle buyurmuştur: “Allah’a iman edin ve Resulune de iman edin ve ona ittiba edin ki hidayete eresiniz.” Bu ayette Allah’a iman ve resule iman etme emrinin birlikte zikredilmesi resule ittiba etmenin vucubiyetini vurgulamaktadır. Buradan da sünnetin, İslam şeriatında hüccet olduğunu belirtmek amaçlanmaktadır. İmam Şafii bu durumu şöyle ifade ediyor: “Allah, kamil bir imanın ancak Allah’a ve resule olan iman ile olacağını vurgulamaktadır. Bir kul Allah’a iman eder resulüne iman etmezse, resulune de iman edinceye dek bu kişinin kamil bir imana sahip olduğu söylenemez. Öyleyse Allah, insanlara kendi vahyine ve Resulullah’ın sünnetine ittiba etmeyi farz kılmıştır” (1)

Kuran’da çeşitli çeşitli şekillerde Allah’a itaat etme emrinin yanı sıra peygambere de itaat etme emrinin beraber zikredildikleri görmekteyiz.  “Deki Allah’a itaat edin ve resula da. Eğer siz Allah’a ve resule itaattan yüz çevirirseniz şüphesiz Allah kafirleri sevmez.” (Al-i İmran 32)

“Allah’a ve resule itaat edin ki size merhamet edilsin.” (Al-i İmran 132)

“Kim Allah’a ve Peygambere itaat ederse, işte onlar, Allah’ın kendilerine nimet verdiği peygamberlerle, sıddîklarla, şehidlerle ve iyi kimselerle birliktedirler. Bunlar ne güzel arkadaştır.” (Nisa 69)

“Allah ve Resûlü bir iş hakkında hüküm verdikleri zaman, hiçbir mü’min erkek ve hiçbir mü’min kadın için kendi işleri konusunda seçenek hakları yoktur. Kim Allah’a ve Resûlüne muhalefet ederse, şüphesiz ki o apaçık bir şekilde sapmıştır. Ahzab 36 Ey iman edenler! Allah’a karşı gelmekten sakının ve doğru söz söyleyin ki, Allah sizin işlerinizi düzeltsin ve günahlarınızı bağışlasın. Kim Allah’a ve Resûlüne itaat ederse, muhakkak büyük bir kurtuluşa ulaşmıştır.” (Ahzab 71 72)

Bu ayeti kerimelere baktığımızda Allah’a itaatin, resule itaatle birlikte ve atıf harfiyle kullanılmış olduğunu görürüz. Vav harfiyle atıf yapılması mutlak müştereklik anlamını verir.  Yani Allah’a olan itaat ile resule olan itaatin aynı şekilde olması gerektiğini belirtir.

Bazen de Kur’an’da bu emrin hem atıf vavı hem de itaat kelimesinin birlikte kullanılarak yapıldığını görmekteyiz. “Ey iman edenler! Allah’a itaat edin ve resule de itaat edin ve sizden olan yani Allah ve resule itaat eden emir sahiplerine itaat edin. Eğer herhangi bir durumda ihtilafa düşerseniz onu Allah’a ve resulüne götürün. Eğer Allah’a ve ahirete iman etmişseniz Allah ve resule bu emri götürmek hayırlıdır ve dönüşlerin en güzelidir.” (Nisa 59) Burada ‘itaat edin’ fiilinin atıf harfiyle tekrar edilerek zikredilmesi Resulullah (s.a.v)’in verdiği ve Kur’an’da bulunmayan hükümlere de itaat edilmesi gerektiğini bildirmektedir. Şatıbi şöyle diyor: “Bu ayeti kerime ve bunun dışındaki diğer ayetler delalet ediyor ki Allah’ın kitabında olan emir ve nehiylerine itaat Kur’an’da olmayan peygamberin emir ve nehiylerine ittiba edilmesini vacip kılmıştır. Bu emirler Kur’an’da olmuş olsaydı Allah’a itaat olurdu. Kur’an’da olmadığı ve peygamber emrettiği için peygambere ittiaba edilmesi gerekir.

Bazen de Kur’an’da müstakil bir şekilde sadece peygambere itaat emirlerinin olduğunu görmekteyiz. Kur’an’ın çeşitli yollarla resule itaat etme emrini görmekteyiz. Açık bir şekilde itaat etmeyi şu ayette görebiliriz “Namaz kılınız zekat veriniz resule itaat ediniz ki şüphesiz Allah’ın rahmetine nail olasınız.” (Nur 56)

Başka bir ayette ise şöyle buyrulmuştur: “Kim resule itaat ederse Allah’a itaat etmiştir.” (Nisa 80)

İbn-i Kesir bu ayeti şöyle değerlendiriyor: “Allah kulu ve resulü olan Muhammed Mustafa’yı bize şöyle anlatıyor. Kim ki ona itaat ederse Allah’a itaat etmiştir. Kim ki ona isyan ederse Allah’a isyan etmiştir.” (2)

Bu ayeti kerimelerde de sünnetin hüccet oluşuna işaret vardır. Çünkü peygambere itaat etmek ancak onun söz ve fiillerine tabi olmakla gerçekleşir. Onun söz ve fiillerine tabi olmak onun sünnetine tabi olmak demektir.

--------------

1) er-Risale 73-76

 

2) Tefsir’ul Kur’an’il Azim c.1, s. 528.

DİĞER YAZILAR
Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
ELAZIĞSPOR YÖNETİMİNDEN DEVAM KARARI!
ELAZIĞSPOR YÖNETİMİNDEN DEVAM KARARI!
Elazığsporlu futbolcular basın toplantısı düzenledi: Sahipsizlik bizi yordu
Elazığsporlu futbolcular basın toplantısı düzenledi: Sahipsizlik bizi yordu